Qambium paradigma


Een eigentijdse kijk op een veranderende wereld vraagt om een eigenzinnige visie én een helder kader. Niets is immers zo praktisch als een goede theorie, luidt een oude wijsheid.

Dat heeft Stefanie Stam er toe aangezet om vanuit bijna 15 jaar ervaring in HR én sinds een aantal jaren ook (digital) marketing, het Qambium paradigma© te ontwikkelen. Speciaal voor die organisaties die het lef hebben om door een eigentijdse bril te kijken naar de kansen én uitdagingen die HR anno nu met zich meebrengt. Want, digital is driving organizational change en daarin gaan marketing en HR hand in hand.

Het Qambium paradigma beschrijft als eerste én enige integrale model de reis die organisaties en medewerkers samen afleggen in het bereiken en aantrekken, verbinden, laten groeien en weer uitvliegen van talent. De ‘employer journey’ en ‘employee journey’ ineen.

Het Qambium paradigma begint bij het bereiken en aantrekken van nieuw talent (attraction). You don’t pick talent, talent picks you! Waar vervolgens een goede onboarding en excellent leiderschap aan de basis staat voor het creëren van bevlogen medewerkers en dus een succesvolle organisatie (engagement). En waarin het ook volstrekt normaal is dat talent weer uitvliegt (transformation). Last but not least: waarin bevlogen medewerkers de meest waardevolle factor zijn in je ‘employee advocacy’.

Attraction

Zichtbaar zijn in de markt en bouwen aan je merk als werkgever. Een merk dat aandacht trekt, al lang voordat je talent actief op zoek is naar een nieuwe job. Waarin zij jullie organisatie ontdekken als een interessante ‘next step’. Zodat jullie wanneer je actief gaat recruiten ervoor zorgt dat je daar bent waar jullie je talent kunnen vinden. Via de juiste kanalen en op de juiste momenten. Met een enthousiaste en vooral ook authentieke boodschap laten jullie je (potentiële) kandidaten ontdekken of zij passen bij jouw organisatie en helpen jullie hen te kiezen.

Engagement

Hebben jullie je talent binnen weten te halen? Dan is het tijd voor een goede onboarding. Kennis maken met jullie organisatie en waar jullie voor staan, met het team en natuurlijk met de job. Zelf ervaren of het beeld dat jullie over jezelf hebben neergezet overeenkomt met de realiteit. Cruciaal! En de belangrijkste reden voor talent om snel weer te vertrekken.

Na het ‘landen’ komen presteren en ontwikkelen. Binnen een omgeving waarin leidinggevenden hun mensen de ruimte en het vertrouwen geven om iedere dag opnieuw hun talenten in te zetten en het beste van zichzelf te laten zien. Bevlogen medewerkers aan de basis van het succes van iedere organisatie.

Transformation

Mensen veranderen, ontwikkelen en vliegen weer uit. Soms uit zichzelf, soms omdat jullie ze helpen de stap te nemen. De kunst is elkaar in verbinding te kunnen loslaten, zodat de trots en het ambassadeurschap blijven: als klant, als waardevolle netwerkrelatie én voor het aantrekken van nieuw talent. En dat maakt de cirkel rond.

Advocacy

En in alle fases: attraction, engagement en transformation, bouw je aan je 'employee advocacy'. Je branding en recruiting als allereerste kennismaking en visitekaartje. Bevlogen medewerkers die trots zijn op hun job en de organisatie waar ze voor werken, dragen dat uit. Naar hun collega's, naar jullie klanten én ook in hun eigen professionele netwerk. Zijn ze uitgevlogen naar een nieuwe uitdaging? Dan blijven de trots en het enthousiasme én de verbinding: als klant, als waardevolle netwerkrelatie én voor het aantrekken van nieuw talent.