Feniq feliciteert Flevoziekenhuis
Goed werkgeverschap: FeniQ feliciteert het Flevoziekenhuis!
21 juli 2017
Employee advocacy
Employee advocacy – Medewerker geloofwaardiger dan CEO!
8 september 2017

Hoe HR en marketing samen employer branding kunnen versterken

HR Marketing Qambium

Onderstaand artikel werd recent over ons gepubliceerd. Uiteraard delen we dit ook graag op onze eigen website.

15 jaar HR-ervaring en enkele jaren in de marketing deden HR-adviseur Stefanie Stam inzien dat de 2 branches veel gemeen hebben. De disciplines zouden daarom intensiever moeten samenwerken. Daarop besloot Stam om een soort ‘kijkkader’ te creëren. Ze voegde daarbij als eerste de reis van de werkgever toe aan de employee journey in het ‘Qambium paradigma’.

De werkgeversmarkt is langzaam maar zeker aan het transformeren naar een werknemersmarkt. HR-professionals zullen het probleem herkennen: het wordt steeds moeilijker om talent aan te trekken – en te behouden. Een onderzoeksteam van LinkedIn ondervroeg in 2016 bijna 4000 HR-beslissers over het beleid van hun bedrijf. Het bleek dat maar liefst 59 procent van de organisaties meer investeerden in hun ‘werkgeversmerk’ (employer brand) dan het jaar ervoor. Bijna een derde gaf aan dat retentie van medewerkers topprioriteit was in dat jaar.

Medewerkers worden ambassadeurs

Hoewel uitstroom van talent een natuurlijk proces is, vindt geen enkel bedrijf het prettig om waardevolle kennis en vaardigheden uit te zwaaien. Voorkomen is geen optie, maar het is wel mogelijk de uitstroom te beperken en de uittreders ambassadeurs van jouw organisatie te maken. Heeft het talent jarenlang met veel plezier voor jouw organisatie gewerkt en dankzij die ervaring de kans gekregen ergens anders aan de slag te gaan? Dan zal hij dat uitdragen naar andere talenten.

Jammer genoeg denken veel organisaties niet zo. De meeste zullen zich afvragen waarom ze zouden moeten investeren in medewerkers die na een tijdje toch weer vertrekken. Maar als organisaties het uitdiensttreders moeilijk maken, of weinig investeren in medewerkers, doet dat af aan hun employer brand en worden ze niet gezien als aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dergelijke organisaties doen er goed aan het Qambium-model te bestuderen.

Qambium

Qambium begint bij het bereiken en aantrekken van nieuw talent (attraction). Ook betrokkenheid (engagement) is erg belangrijk, want bevlogen medewerkers staan tenslotte aan de basis van elk succesvol bedrijf. En in gezonde organisaties is het volstrekt normaal dat talent weer uitvliegt (transformation). Medewerkers maar ook uitvliegers zorgen namelijk voor ‘employee advocacy’, ambassadeurschap. Qambium maakt inzichtelijk dat dit geen lineair proces is, maar circulair. Na uitdiensttreding stroomt er weer iemand in, en begint diegene aan een nieuwe cyclus. Hetzelfde geldt voor de voor de werkgever, die begint zijn employer journey met een nieuwe werknemer.

HR en marketing hand in hand

Maar hoe zorg je voor de praktische uitwerking van dit theoretische model? Hoe houd je dat werkgeversmerk nu sterk? Eigenlijk door met een marketingbril naar HR te kijken. Dus: hoe maak je van blije medewerkers actieve ambassadeurs? HR is niet alleen het schrijven van een vacaturetekst, doen van sollicitatierondes en het aannemen van mensen. Het is gedurende de gehele tijd dat iemand in dienst is, een actieve rol waarbij constant moet worden nagedacht over hoe medewerkers bevlogen raken en blijven. Naast de (secundaire) arbeidsvoorwaarden spelen aspecten als, autonomie, leiderschap en ontwikkelingsmogelijkheden hierin een minstens zo belangrijke rol. Hoe faciliteer je dit in je organisatie?

Marketing en HR moeten de samenwerking zoeken. Daarbij is het van belang dat zij eigen procedures soms loslaten. Wervingsadviseurs die zich star aan de procedures houden, passen bijvoorbeeld niet bij het imago van een flexibele werkgever. Het gehele sollicitatietraject moet als een visitekaartje fungeren, niet als een vogelverschrikker. Zoals Bol.com tijdens een social media-conferentie zei: ‘de sollicitant is klant!’

Van elkaar leren

Het mooie van samenwerken is dat de afdelingen veel van elkaar kunnen leren. Zo heb ik ooit persona’s gemaakt voor potentiële sollicitanten. Dit is een soort karakterisering, waarbij je instromers groepeert, zodat je daar makkelijker op in kunt spelen. Voor marketingmensen is dit gesneden koek, maar veel mensen uit de HR hebben nog nooit van persona’s gehoord. Zo zie je maar, het is die verbinding die zorgt voor een grote meerwaarde.

Kapitaal én visitekaartje

Kortom: als een werkgever talent wil aantrekken en behouden in deze werknemersmarkt, is het verstandig om HR en marketing samen te laten werken. Het Qambium-paradigma kan organisaties helpen hun kijk- en denkwijze te veranderen en op een andere manier naar hun eigen bedrijfsvoering te kijken. Zeker in het mkb kunnen organisaties veel doen om hun employer brand te verbeteren. Mensen zijn namelijk niet alleen belangrijk kapitaal van een bedrijf, maar ook het visitekaartje.

Stefanie Stam: ‘Je wilt dat medewerkers hun werk en jouw organisatie zo gaaf vinden dat ze hun eigen sociale en professionele netwerk willen inzetten om nieuw talent te vinden.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *