HR Marketing Qambium
Hoe HR en marketing samen employer branding kunnen versterken
21 augustus 2017
Innovatie
Arvick bemachtigt plek in MKB Innovatie Top 100
25 september 2017

Employee advocacy – Medewerker geloofwaardiger dan CEO!

Employee advocacy

Interessant! Niet de CEO, woordvoerder, klant of senior executive worden ervaren als de meest geloofwaardige vertegenwoordiger voor je organisatie, maar ‘gewoon’ jullie eigen medewerkers. Of het nu gaat om innovatie, de omgang met klanten en personeel of financiële cijfers en andere prestaties. Dat blijkt uit de Edelman Trust Barometer van 2017.
Dat biedt dus volop kansen om te bouwen aan je merk, juist ook als werkgever! En als we daar ook nog de bevindingen van Cisco bij op tellen dat een medewerker die online actief is bijna tien keer zoveel volgers heeft dan een corporate social account, dan kunnen we niet anders dan zeggen: Je medewerkers zijn je belangrijkste online ambassadeurs! Oftewel Employee advocacy. En met hen heb je een enorm bereik!

Employee advocacy

Van alle mooie vacaturepraatjes over hoe gaaf het is om bij jullie te komen werken en wat voor een fantastische organisatie jullie hebben, horen potentiële medewerkers dat dus het liefst van jullie medewerkers zelf. Dat brengt me gelijk bij een praktische tip. Wil je aan nieuw talent in de markt gaan vertellen waarom het gaaf is om bij jullie te komen werken (en daarom je employer value propositie bepalen) leg dan je oor niet alleen te luisteren bij een overijverige HR-afdeling of directeur die vertelt over kernwaarden en competenties. Maar laat dan juist je eigen medewerkers vertellen waarom zij het gaaf vinden om bij jullie ter werken. Het authentieke verhaal! Want, zij worden geloofd, meer dan wie dan ook! Zoals Diane Russo, auteur van het boek ‘HR en social media’ stelt: ‘Het onderscheidende vermogen van organisaties en de relevantie voor de doelgroep zit ém in authentieke verhalen van échte mensen.’

Marketing & HR: sla de handen ineen

Tot slot een oproep. Marketing & HR, sla de handen ineen. In deze tijd hebben jullie elkaar meer dan ooit nodig. Om samen jullie medewerkers te enthousiasmeren en stimuleren om hun eigen sociale en professionele netwerk in te zetten. Om kennis te delen, om jullie nieuwste ontwikkelingen bekend te maken en ook voor het aantrekken van nieuw talent.

Meer lezen?
Meer lezen over employer branding, employee advocacy en nog veel meer? Houd ons dan in de gaten via facebook of LinkedIn of schrijf je in op voor onze nieuwsbrief onderaan deze pagina. Binnenkort lanceren we een hele gave whitepaper over het door ons ontwikkelde Qambium-model. Een eigentijdse visie in een praktisch model dat handvatten biedt voor de uitdagingen waar marketing en HR in deze tijd samen voor staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *